language arrow_drop_down
DK SE EN
Nyhet: 2018-03-12

Prevas og Exseed Health samarbeider innen digital fertilitetsbehandling

Exseed Health holder på å utvikle en digital plattform som kan hjelpe par med å oppfylle drømmen om å bli foreldre. Prevas er valgt som utviklingspartner i prosjektet.

Forskningen viser at kvinnen i ett av fem par har problemer med å bli gravid, og at i 40 prosent av tilfellene ligger problemet hos mannen. Forskningen viser dessverre også at menn har en tendens til ikke å teste sædkvaliteten sin, blant annet på grunn av et stigmatisert syn på fertilitetsproblemer. Exseed Health driver et prosjekt som kan hjelpe disse parene.

- Vi har utarbeidet en enkel løsning for å teste en manns sædkvalitet. Den består av en app til smarttelefon og en liten enhet samt et personlig tilpasset livsstilsprogram som utformes for å hjelpe par med å bli foreldre, sier Morten G. Ulsted, CEO Exseed Health. Ved hjelp av kameraet i en smarttelefon og mikroskopet i den lille enheten kan mannen selv teste sæden sin hjemme. Livsstilsprogrammet kan så med utgangspunkt i analysen gi gode råd for hvordan endringer i kosthold og livsstil kan forbedre mannens sædkvalitet.

- Markedet for fertilitetstjenester omsetter for 40 milliarder dollar per år, men nesten alt fokuset legges på kvinnene. Det finnes nesten ingenting som henvender seg til menn, selv om det i rundt 40 prosent av tilfellene er mannlige faktorer som gjør at kvinnen ikke blir gravid, fortsetter Morten Ulsted. Med denne løsningen ser vi frem til å kunne hjelpe mange par med å oppfylle drømmen om å bli foreldre.

Utviklingsprosessen er i full gang og baserer seg på den nyeste forskningen på fertilitetsbehandling. Life Science-ekspertene i Prevas har blitt valgt til å hjelpe Exseed Health med å utvikle den lille enheten.

- Prevas har mye erfaring med å utvikle topp moderne elektronikk til Life Science-industrien og små, energibesparende Internet of Things-enheter, noe som gjør dem til en åpenbar partner for å realisere ideen vår, sier Morten G. Ulsted.

I Prevas sitt utviklingsteam ser de frem til å bli en del av prosjektet.

- Vi er veldig stolte av at vi ble valgt som utviklingspartner i dette prosjektet. Det viser atter en gang at Prevas er en kompetent utviklingspartner for det svært krevende forretningsområdet Life Science. Life Science er et av våre fokusområder der vi gjør en forskjell, takket være vår størrelse, kompetanse og våre prosesser, sier Henrik Møller, direktør for Prevas A/S.

Exseed Healths konsept har blitt inkludert på Forbes’ liste over «start-ups to watch». Produktet utvikles i tett samarbeid mellom forskere innen fertilitetsbehandling og ledende selskaper innen eHealth, blant annet Prevas og Trifork eHealth. Produktet skal lanseres i tredje kvartal av 2018.

Se mer i videoen her.