language arrow_drop_down
DK SE EN

Robotize

Logistikkløsning for smart industri

GoPal er et konkret eksempel på hvordan Industri 4.0 bidrar til utviklingen mot smart industri. Sammen med Prevas har selskapet Robotize utviklet sine autonome logistikkroboter til å bli et unikt tilbud på markedet.

Det danske selskapet Robotize er et ungt og energisk selskap som ble etablert så sent som i juni 2016, med en tydelig idé angående den løsningen de ønsket å utvikle: Autonome roboter – eller Self Driving Vehicles – for intern logistikkhåndtering av Eur-paller. Allerede på idéstadiet søkte de etter programvareutvikler, samtidig som de kikket på forskjellige tekniske løsninger. Neste skritt ble å ansette en industridesigner, og i den anledning innledet de også en dialog med Prevas og deres Business Development Manager Nikolaj Hanson. Kanskje kunne de hjelpe til ved utviklingsarbeidet?

– Vi hadde en skjematisk skisse over hva vi ønsket å gjøre, og denne presenterte vi for Nikolaj, forteller Anders Pjetursson, administrerende direktør ved Robotize. Jeg tror ikke at han virkelig trodde på en mobil logistikkrobot, men naturligvis ville han hjelpe oss.

Selv om Anders kjente til både Prevas og Nikolaj fra tidligere profesjonelle sammenhenger, var tanken fra begynnelsen av å bare bruke Prevas til å løse visse deler av produktutviklingen.

– Da ønsket vi å gjøre alt selv, men vi innså snart at det er mer effektivt å leie inn de beste du har rundt deg, sier Anders. Samtidig er det selvsagt fortsatt viktig at vi selv sitter med kjernekompetansen i forbindelse med produktet.

Dermed var Prevas med i bildet for den videre planleggingen. Sammen satte de seg ned for virkelig å sortere ut utfordringer og muligheter – med flere forbedringer som resultat. Da Anders og kollegaene hans fikk bedre og digitale underlag, kunne de raskt komme seg videre. Allerede i januar 2017 hadde de en første kjørbar prototype av roboten GoPal.

– Nikolaj trodde ikke sine egne øyne, sier Anders og ler. Fra prototypefasen var det deretter bare å arbeide videre, og det har fortsatt gått veldig raskt.

Når en GoPal installeres i et lagerområde eller et lagerlokale, kartlegger den omgivelsene med overflater og gjenstander når den ferdes rundt, ved hjelp av LIDAR. Alle data lagres i en sentral database, der de kan kombineres med annen informasjon.

– Dette er en stor fordel med GoPal, fordi andre kommersielle systemer krever styring, programmering og oppdateringer, forteller Nikolaj. Hvis det kommer inn noe nytt i nærmiljøet, så stanser andre systemer, mens GoPal selv samler inn informasjonen og oppdaterer via hoveddatamaskinen også for alle andre enheter. Dette er en unik styrke, noe som ikke en gang store, verdensledende aktører kan tilby.

Informasjonen i hoveddatamaskinen brukes ikke bare til å hindre kollisjoner og finne den enkleste ruten, den brukes også til å bestemme hvilken enhet som skal hentes når og hvor, og prioriterer ut fra den mest effektive logistikkhåndteringen. Databasen kan kobles til det overordnede lagerhåndteringssystemet, som ifølge Nikolaj gjør det til et virkelig smart ”Industri 4.0”-system.

Robotize arbeidet mye med sikkerhetsaspektene rundt GoPals forskjellige funksjonaliteter. I dag har de en sikker løsning, og Nikolaj har revidert underlaget parallelt med utviklingsarbeidet. Tre GoPals-roboter er allerede i drift. Kommersialiseringen er innledet, og på hjemmesiden deres ligger det en svært informativ illustrasjonsvideo som viser robotens muligheter. (www.robotize.com)

– Sikkerhet er et kritisk område, påpeker Nikolaj. En pall kan veie opptil et tonn, så det stilles svært høye krav til et system som skal kjøre rundt paller.

Er ikke sikkerhetsaspektene håndtert korrekt, kan ingenting fungere, ifølge Nikolaj. Det går bra å snakke om smarte fabrikker, men uten fullgod sikkerhet, så forblir det prat. Med sikkerheten på plass finnes det imidlertid mange smarte løsninger å koble sammen med systemet, som et overordnet forretnings- eller virksomhetssystem.

– Den store fordelen er selvsagt kostnadsbesparelsen, i og med at GoPal kan utføre oppdragene sine mer fleksibelt, men fremfor alt raskere, enn tradisjonelle trucker, sier Nikolaj. Dessuten arbeider GoPal både sikkert og døgnet rundt.

– Det er en spennende tid akkurat nå, vi vet aldri hva som kommer til å skje neste dag, avslutter Anders. Hva vi derimot vet, er at det har vært skikkelig fint å arbeide med Prevas, og at det er noe vi kommer til å fortsette med!

Kontakt os
Henrik Møller, President Prevas Denmark, e-mail

light-measuring-wearable-case-lys-technologies
light-measuring-wearable-case-lys-technologies
light-measuring-wearable-case-lys-technologies
    #makeReference( $imgNode $customerName $title $articleLink ) #makeReference( $imgNode $customerName $title $articleLink ) #makeReference( $imgNode $customerName $title $articleLink ) #makeReference( $imgNode $customerName $title $articleLink )

Relaterte case